Jeżeli Twoje dziecko:
– ma trudności w nauce, problemy w czytaniu i pisaniu
– przejawia trudności w relacjach z rówieśnikami,
– doświadcza trudności adaptacyjnych w grupie
– przejawia problemy wychowawcze w domu lub w szkole
– jest agresywne, nadruchliwe, impulsywne
– jest nieśmiałe, zalęknione, wycofujące się z aktywności
– nie chce chodzić do szkoły, wagaruje
– w niekontrolowany sposób korzysta z internetu, gier komputerowych
– przejawia trudności emocjonalne
– zastanawiasz się czy powinno rozpocząć naukę w szkole o rok wcześniej
W rozwiązaniu tych trudności pomoże Ci psycholog (diagnoza psychologiczna)
Celem diagnozy jest analiza i charakterystyka poszczególnych obszarów funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego i społecznego.
Diagnoza psychologiczna zmierza do wyjaśnienia mechanizmów psychologicznych leżących u podłoża przeżywanych przez dziecko problemów.
Poznanie indywidualnych możliwości dziecka, jego mocnych i słabych stron, jak również możliwości wsparcia ze strony środowiska służy opracowaniu odpowiedniej strategii pomocy. Oddziaływania mogą dotyczyć bezpośrednio dziecka lub środowiska rodzinnego i szkolnego.
Diagnoza psychologiczna obejmuje:
– Pierwsza wizyta – wywiad z rodzicami dziecka. Służy zebraniu przez psychologa informacji dotyczących zgłaszanego problemu, przebiegu rozwoju dziecka, analizy dokumentacji (np. informacje z leczenia szpitalnego, opinia wychowawcy, informacje z wcześniejszych badań, jeśli miały miejsce).
– Kolejne wizyty ( 1-3 w zależności od problemu)– spotkanie z dzieckiem, rozmowa, zabawa, obserwacja w gabinecie, a jeżeli jest taka potrzeba – wykonanie testów psychologicznych (badanie procesów poznawczych, emocji i motywacji, sfery społecznej dziecka)
– Ostatnim etapem jest omówienie wyników z rodzicami oraz proponowane zalecenia i formy pomocy. Na życzenie rodziców przygotowujemy pisemną opinię dla lekarza lub nauczyciela.
Comments are closed.